fredag 21. mai 2010

Merkevaren Nike = Best i verden?


Dersom det hadde vært arrangert verdensmesterskap i merkevarebygging er det overveiende stor sannsynlighet for at Nike ville vært med å kjempet i toppen. Kanskje til og med vunnet.

Men siden det ikke arrangeres slike mesterskap, gjør Nike det kunststykket at de velger å spille på lag med de aller beste. Nike velger også å være med i de populære idrettene som fotball, golf, basketball, friidrett og tennis for å nevne noen. De sponser hele lag som fotballklubber og landslag. Men det er på enkeltutøvere de er aller best.

Se bare på hvem de sponser i tennis. Nummer en og to i verden, henholdsvis Federer og Nadal, er begge i stallen til Nike. Hvem er den hotteste basketballspilleren gjennom tidene, og hvem er best i dag? Michael Jordan er tidenes basketballspiller og har fremdeles sin egen kolleksjon. Lebron James herjer banene i dag, og er naturligvis også på lønningslisten til Nike. Forresten så er ikke Kobe Bryant så halvgærn i kurvball heller.

Man kan si hva man vil om Tiger Woods, men det på grunn av ham at Nike har fått såpass stort innpass i golfens verden.

Hva med Fotball? Her sponser Nike verdens beste klubber for øyeblikket, både Inter Milan og Barcelona. Manchester United, Arsenal og Juventus er heller ikke langt bak. Brasil og Nederland er også blant kandidatene til å vinne verdensmesterskapet i fotball 2010.

Av enkeltspillere som sponses av Nike er listen lang. Vi starter i urangert rekkefølge:

Ronaldo (Real M), Rooney (Man Utd), Torres (Liverpool), Drogba (Chelsea), Tevez (Man City), Ribery (Bayern M), Cannavaro (Juv) og Sneijder (Inter M).
Ergo har allikevel Nike klart å penetrere de aller største og mest populære klubbene, da dette er spillere som alle synes godt i media - og ikke minst er store forbilder for de unge!

Det er vel ikke uten grunn at Nike før VM2010 slipper denne herlige reklamefilmen:



Men holder det å bygge en merkevare med bare kjente profiler som støtter produkter alene, eller er det andre faktorer som spiller inn?

Produkter: Det er liten tvil om at Nike er i verdensklasse på produktutvikling. De er og har alltid vært langt fremme. Men det er mange som har gode produkter, derfor er nettop merkevarebygging ekstremt viktig!

Pris: Nike har produkter for alle. De har rimelige produkter som alle kan kjøpe, men de leverer også produkter som kanskje er for kostbare for noen. Uansett, Nike er konkurransedyktige på pris - og forbruker føler at de får valuta for pengene.

Distribusjon: Man kan reise over hele verden og det vil være mulig å få tak i Nike sko, klær og annet utstyr. Det betyr at de har vært utrolig flinke til å skaffe seg sisteleddsleverandører. Dette har de naturligvis brukt lang tid på, men det er allikevel imponerende!

Design: Her er også Nike i verdensklasse. Det føles alltid godt å ta på seg et Nike plagg, og produktet ser bra ut. Hvem skulle for noen år siden trodd at lilla fotballsko skulle være det kuleste, men her har vel muligens C.Ronaldo spilt en liten rolle!

Så ved å være tilstedeværende hele tiden som Nike er flinke på, gjør det at når folk tenker på Nike eller ser swoosh-logoen til Nike, tenker man på idrett. Det betyr at de har intet mindre enn lykkes med sin merkevarebygging.

Dersom jeg skulle kåret verdens beste merkevarebygger ville det uten tvil ha blitt; NIKE!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar