
Merkevarens grunnfilosofi er at lykke kan kjøpes for penger, og da er det gjerne denne lykkefølelsen man ønsker å bygge opp under når man skaper en merkevare gjennom merkevarebygging.
Det er nettopp her mange mennesker er enkle og lar seg gjerne "lure". Noen hevder at "Du er, hva du har"! Men det er forsåvidt greit det. Vi vil jo gjerne fortelle alle andre hvilke verdier vi står for, og hvilke grupper vi tilhører!
Jeg har lest at en vanlig forbruker stort sett husker 3-5 merker innen en produktkategori. Sier jeg feks "Gi meg navn på 5 kjente jeans-merker!", "Nevn 3 shampo-merker". Når det gjelder det siste, er det feks mer enn 30 merker bare på det norske markedet. For å skille seg ut, er det derfor viktig å kommunisere på andre ting enn produktinfo. Kom igjen! Shampo er shampo, og gjør stort sett ikke annet enn at du får vasket håret ditt.
I Norge finnes det langt over 20.000 merkevarer, mens en gjennomsnitts nordmann har et aktivt ordforråd på mellom 5 - 6.000 ord. Og de langt fleste av dem skal brukes til å beskrive merker og leverandører. Har kunden først gjort seg opp en mening, skal det mye til for at han revurderer denne oppfatningen. I det minste tar det langt tid, og vil det vil koste konkurrentene formuer. Forutsatt at bedriften eller andre ikke ødelegger kundeforholdet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar